Redan förra året ångrade jag mig att jag inte följde med Triathlon Väst på deras vårläger till Mallorca. När frågan kom upp i slutet av förra året så var svaret givet, ”när åker vi?”. Vi skulle bo på östra sidan i Can Picafort, strax söder om Alcudia. Fokus skulle ligga på cykel men jag förstod också att alla skulle försöka få in så mycket annat de hann med. Sista dagarna in mot lägret började jag känna av halsen, men jag tänkte inte låta det förstöra veckan. Jag skickade iväg Lovisa att köpa Coldzyme som jag sedan överdoserade grovt sista dagarna. Oklart om det var det som hjälpte, men jag såg ut att klara denna förkylning med enbart något grövre whiskeyröst som resultat, Mallis here we come!

När vi väl fått våra väskor och alla som checkat in sina cyklar så väntade transferbussen, och det var dags för upprop. Bussen bokad för 17 pers, vi var 18 pers som skulle åka, big problem. Tydligen tog EXAKT 17 pers och det var omöjligt att få in fler. Efter många om och men slutade det med att vi monterade ihop 2 cyklar på parkeringen så Karl och Christoffer fick cykla till hotellet, ca 6mil (i motvind och lätt regn). Denna första dagen blev det ingen träning för oss andra då vi anlände sen eftermiddag till hotellet.

Veckans bästa utsikt

Träningsdag 1

Regnigt och kallt, inte direkt som jag föreställt mig Mallorca… Jag var uppe innan frukost för att köra ett eget simpass. 25-meters bassängen var inte uppvärmd och det ryktades om 16 grader. Till och med simcoach Anders Holme tyckte det var i kallaste laget så våtdräkt var OK (även om han flera gånger informerade om att på 60-talet var det minsann inte varmare någon gång och därför simmade man hårt och vilade kort). Jag körde utan våtdräkt och det var okej efter några längder, det blev automatiskt ganska kort vila, av naturliga själ. Första passet slutade på 2000m.

Många av oss, inklusive undertecknad, hyrde cyklar på plats vilket fungerade bra och man kunde lämna in på service på kvällen om det behövdes. Vi ville givetvis utnyttja varje dag vi hyrt så att det regnade gjorde inget. Vi var ett gäng på 5-6 st som gav oss ut på en lugn tur på knappa 50km.

Träningsdag 2

MYCKET bättre väder idag och Mallorca började visa sig från sin bästa sida. Idag var planen att ta sig an den kända stigningen Sa Calobra. Vad som är lite udda med denna stigningen är att man cyklar till toppen av den fast från andra hållet. Väl där uppe åker man ner till havsnivån på 9,4km serpentinvägar. Det tog lång tid att åka ner och det var riktigt jobbigt i axlarna att bromsa och hålla emot i nästan 1 mil. Där nere fanns ingen återvändo, det fanns bara en väg därifrån, det var samma som vi hade åkt ner. Jag insåg ju ganska snabbt att om det är så jobbigt att åka ner, då kommer det att ta tid uppför…

De flesta jagade Strava-segmentet som var backen nedifrån och upp, 9,4km lång, 668 höjdmeter och med en snittlutning på 7,1%. Jag försökte överleva och hitta lättare växlar. Det var otroligt varmt och man låg för det mesta och tuggade på lättaste växeln, även om man gång på gång försökte växla ner… Sista kilometern körde jag järnet och nådde toppen med en puls på 187. Efter detta åt vi lunch uppe i bergen innan vi rullade tillbaka till hotellet, benen var nu rejält möra.

Härlig utsikt på väg till Sa calobra

Träningsdag 3

Onsdagen skulle visa sig bli en speciell upplevelse. Vi hade bokat en buss som på morgonen tog oss och cyklar till staden Andratx. Härifrån skulle vi nu cykla genom hela bergskedjan tillbaka till Can Picafort. Med totalt 140km och 2500 höjdmeter så skulle det bli en lång dag. Det var flera grupper som gav sig iväg och man skulle komma att köra om varandra flera gånger under dagen beroende på var man stannade för fika och lunch. Vi stannade för lunch i staden Sóller, där det bjöds på en härlig baguette och mandelkaka. Direkt efter lunchen skulle vi ta oss an dagens höjdpunkt. Vi skulle ta oss över toppen Puig Major som är Mallorcas högsta punkt på ca 1400 möh, men man får bara cykla till ca 860 möh. Totalt ca 12km av konstant stigning och hög puls på lägsta växeln, härligt! Väl uppe samlades de flesta för att pusta ut och njuta av utsikten.

Det väntade nu mycket utförsåkning tillbaka till hotellet, vilket vi tyckte oss vara förtjänta av. Väl tillbaka på hotellet väntade middagsbuffén och jag har en känsla av att det gick åt lite extra denna dagen.

Första espresson
Puig Major – Toppen av Mallorca

Träningsdag 4

Idag började man känna att låren var rejält sura från de senaste två dagarnas alla höjdmeter. Vi kände ändå att vi ville cykla så det blev en fikatur långt från bergen. Ca 70 km med enbart 600 höjdmeter och en mandelkaka på torget i staden Petra. Väl tillbaka på hotellet var det dags för veckans första brickpass. Direkt av cykeln, upp på hotellrummet för att snabbt byta skor och lite kläder och sedan ut på 5 km löpning längs med strandpromenaden. Det är verkligen speciellt att hoppa av cykeln och direkt ge sig ut på löpning men det är nog riktigt nyttigt att träna på känslan även om det bara blir några kilometer.

Espresso och mandelkaka på torget i Petra

Träningsdag 5

Tidig simning stod på schemat. Uppvärmning på land 06:45 på grund av det kalla vattnet. Triathlon Väst hade endast fått två bokade banor denna morgon så det blev 8–9 personer per bana. Simcoach Anders Holme hade lagt upp passet så att vi inte skulle få för mycket vila och börja frysa. Efter uppvärmning med diverse märkliga övningar och kajaksim var det direkt dags för paddel & dolme. Jag tror att det fanns en tanke även här, på att spara benen till cyklingen.

Bassängen låg i skuggan och det var inte direkt varmt, men efter cirka halva passet var solen på väg upp och halva bassängen låg nu i solen. När man vände vid 25m och kom ovanför ytan möttes man av dagens första solstrålar, det var riktigt nice!

Efter simningen var det rakt på frukostbuffén, som sedvanligt avslutades med två pannkakor med Nutella. Upp på rummet för att byta om till cykelkläder och applicera en halv tub vaselin, det började kännas nu…

Dagens tur var relativt platt, för att vara Mallorca, med ett undantag. Vi skulle ta oss ann en rejäl stigning från Bunyola till Orient, 6 km rätt uppåt. Från att ha känt mig lite småseg första dagarna var känslan nu en helt annan, nu var jag med i matchen. Eftersom det bara var en egentlig stigning idag så tänkte jag köra hårt. Med i vår grupp hade vi Henrik Lundqvist (ej att förväxla med en känd målvakt) som jag fått se mig frånåkt av hela veckan, nu hade jag bestämt mig för att hänga på. Jag låg som slickad på Henkes hjul hela stigningen och kände att det fanns lite mer att ge. Såhär fortsatte det hela dagen och känslan i kroppen var underbar. Framåt slutet av turen fick jag så mitt smeknamn, ”Skuggan”.

Precis bemästrat stigningen till Orient

Träningsdag 6

Sista dagen på lägret, och idag var det cykling till Formentor. Idag blev vi en lite större grupp som rullade iväg och det var trevligt att få köra lite riktig klungkörning för en gångs skull. Väl framme vid backarna var det som vanligt fri fart. Ungefär halvvägs upp för första stigningen började mina växlar haverera så det var bara att ta det lugnt, fick hoppa av cykeln några gånger och skruva. På toppen slog vi våra kloka huvuden ihop, så var växelproblemet löst.

Växlarna justerade, redo för nästa stigning

Fantastisk utsikt redan här och det skulle bli bättre. Nu gick det upp och ner, och jag låg min vana trogen, hack i häl på Henke. Efter en spurtuppgörelse på den dåliga asfalten upp till fyren Formentor var vi framme och hade gjort halva dagens tur. Bilderna talar för sig själva om hur vackert det var. Hungrigast av alla vid Formentor var Jimmy, som stod i kö 40 minuter för att köpa en bulle och en Fanta. När han ställde ner brickan på bordet kom det en trut och tog bullen, varpå Jimmy säger ”Det var en dyr Fanta…”.

Utsikten från Formentor

Naturligtvis var det sedan hårdkörning i backarna från Fyren, och vi hade bestämt återsamlingsplats. Vi unnade oss en lunch i Port de Pollenca innan vi rullade tillbaka till Can Picafort. Sista dagen och jag kände att jag hade lite till att kräma ur så jag körde ett brickpass löpning direkt efter cyklingen även idag.

Lunch i Port de Pollenca

Riktigt varm dag varpå jag hade bestämt mig för att bada i havet. Vattnet var riktigt kallt, men en kall San Miguel på stranden värmde ändå. Upp okristligt tidigt morgonen därpå (03.50) för att hinna med vårt tidiga flyg mot ett regnigt Göteborg.