Mot Vasaloppet 2019

Mot Vasaloppet 2019

Året började i moll med sjukdom som orsak. Sedan dess har det sett mer positivt ut. Jag började komma igång så smått med träningen och försökte fokusera på att få lite kontinuitet. Andra helgen i januari hade vi planerat att åka skidor i Sörskog någon mil utanför Falun. Då det stundade en tre veckors lång resa till Bali helgen efter gällde det att åka många mil! Vi hade underbart väder hela helgen, solen var framme och termometern visade minus. Det hela resulterade i 6 pass och nästan 80 km enligt nedan.

Torsdag: 5 km för att känna på spåren (sen kvällsåkning med pannlampa).

Fredag: 20 km på förmiddagen och 13 km på eftermiddagen.

Lördag: 21 km på förmiddagen och 9 km på eftermiddagen.

Söndag: 10 km på morgonen innan hemresa.

Formen kändes helt OK även om det är svårt att veta var man ligger inför Vasaloppet. Ja, det är Vasaloppet som gäller även i år. Fjärde året i rad, men vad ska man ha för mål? Jag har inte riktigt bestämt mig än. En sak är säker, jag kommer inte ha ett tidsmål i år. Det lärde jag mig förra året då jag kände mig i bra form och hade åkt riktigt mycket skidor, för att vara jag. Mycket tack vare att det var en riktigt bra vinter med mycket snö och många minusgrader. Jag åkte bra på Vasaloppet men gjorde bara 1 minut bättre än året innan. Jag var givetvis lite besviken på tiden men hade samtidigt bättre placering och var betydligt närmare täten. Täten gjorde ungefär 30 min sämre tid än året innan. Ett mål jag har tänkt mig är att ta medalj. Och nej, det betyder inte att jag ska vara på pallen 😊 I Vasaloppet betyder det segrartiden + 50 %. Förra året var jag 4 minuter ifrån medaljtid, så det får väl bli målet i år.

Efter en weekend i Dalarna var det äntligen dags för 18 dagar på Bali med omnejd. Inget träningsläger direkt, men det visade sig bli mycket vardagsmotion, två löprundor och mycket kravlös simning i havet. Bali-resan är ett inlägg i sig och kanske kommer vid ett annat tillfälle.

Väl hemma var det knappt 4 veckor till Vasaloppet och nu var det dags att åka skidor. Men i Göteborg finns det inte snö så långt ögat kan nå. Att ställa sig i en stakmaskin nu så nära Vasaloppet känns inte så upphetsande, jag behöver komma på snö! Som tur är har vi Borås som ligger nära och erbjuder fina spår på minst två ställen, Hestra och Borås Skidstadion.

Min träningsvecka (vecka 7)

Jag har ingen coach och följer inget träningsprogram. Mitt träningsprogram finns i mitt huvud och ändrar sig konstant. Jag tycker inte att det alltid behöver vara roligt att träna, även om det blir lite lättare om det är det de flesta gångerna 😊 Några pass är definitivt roligare, men även det går i perioder. Till exempel en fin eftermiddag i juli så prioriterar jag ju hellre en cykeltur eller lite trail i skogen framför att ställa mig på gymmet eller hoppa i bassängen, om det inte finns någon härlig utomhuspool 😉 Samma sätt på vinterhalvåret så känner jag inte att jag måste åka skidor en viss dag bara för att ett program säger det. Tänk om det regnar och blåser kraftigt, då är det inte roligt att åka skidor. Jag har alltid en tanke vad jag vill åstadkomma under en träningsvecka, men jag har inga problem att stuva om lite beroende på väder eller andra omständigheter. De senaste åren har det dock visat sig att det kan vara bra att prioritera upp de där lite tråkigare passen (läs rehab) och inte bara plocka godbitarna 😊 Det är något jag tar med mig framöver.

Måndag: Upp kl. 05.30 för att vara på jobbet tidigt. Redan strax efter kl. 16 stod jag uppe i Hestra för att ta på mig skidorna. Extremt isigt och hårt i spåren, så jag bestämde att det får bli stakning dagen till ära. Det slutade på 21 km på en bana som mätte 2,8 km. Många varv blir det 😊 Körde på ganska hårt och kände mig lite låg efter, vilket resulterade i pizza som kvällsmat.

Tisdag: Efter jobbet bar det av hemåt för lite vila och middag. Lovisa åkte iväg och simmade med Göteborgssim och jag satt i soffan och tänkte på allt annat än träning. Tankarna som kom upp, ”Kan jag köra styrkan någon annan dag?” Nej det är idag det måste bli gjort. Lyckades övertala mig själv att släpa mig bort till gymmet runt 20.30. Eftersom jag haft lite problem med ena höften har jag fått ett program från min sjukgymnast som ska göra att jag lär mig att aktivera rätt muskler vid löpningen. Tråkigt men nödvändigt. Programmet kördes i sin helhet, tog ungefär en timma och efteråt var jag väldigt glad att jag valde att träna.

Onsdag: Planen var återigen skidor efter jobbet. Klockan ringde 05:30, jag brände av en arbetsdag och skyndade mig till spåret. Helt andra förutsättningar idag. Inte lika isigt i spåren och på gränsen till lite ”sockrigt”. Många dagars mildväder har gjort att man inte kan preparera spåren på samma sätt. Spåren är fortfarande fina, men när termometern visar + 6 grader så är det tufft för spårpatrullen. Jag bestämmer mig för att staka även idag, det brukar ju ändå bli minst 80 % stakning på Vasaloppet så varför inte. Kör 21 km även denna kvällen, men tar det lite lugnare idag, orkar inte pizza idag igen.

Torsdag: Alla Hjärtans Dag! Redan innan har jag funderat på om jag ska hoppa träningen idag och ta detta som en vilodag. Eftersom jag har en tid inbokad hos frisören efter jobbet och planer på att bjuda min käresta på en mysig middag så fick det bli vila.

Fredag: På fredagar jobbar vi halvdag, vilket passade perfekt eftersom jag hade löpning i tankarna. Svängde av vid Mölnlycke och ställde bilen på parkeringen vid Bertilssons stuga, bra utgångspunkt för löpning i området runt Delsjöarna. Efter en något trög start på året så har jag har inte haft många löppass ännu. Jag tänkte mig runt 7 km. Lufsar iväg och bestämmer mig för att springa vänstervarv runt Lilla Delsjön. Efter en stund kommer man till en korsning där man måste välja om man vill springa runt lilla eller stora Delsjön. Jag får för mig att det kan bli lite kort att bara köra runt lilla så jag väljer vägen runt stora, som enligt skylten ska vara 7,5 km. Jag tänker ju givetvis att det är 7,5 km runt båda sjöarna och att det stämmer bra med planen, men inser ganska snart mitt misstag. Det slutade till slut på 11 km men kroppen kändes OK och solen strålade så det blev en fin tur.

Lördag: Idag var planen att åka längdskidor i Borås tillsammans med Anton som jag åkt alla mina Vasalopp tillsammans med. Vi var tvungna att känna på varandra innan årets batalj på Vasaloppet 😊 Temperaturen visade + 8 grader(!) och solen strålade, en riktigt fin dag för skidåkning. Vi hade bestämt oss för att för första gången testa Borås Skidstadion. Vi nyttjade vallaboden på plats för att lägga på lite glid och lade även på lite universalklister med en förhoppning om att inte behöva staka runt hela banan. Vi kände direkt att det kommer bli stakning även idag, noll fäste. Vi hade tänkt oss långpass men efter 21 km var det dags för fika och efter det kom vi aldrig ut i spåret idag, märkta av stakningen på den tuffa banan. Något vi lärde oss var att vi är relativt jämna i år och planerar att åka och hjälpas åt på Vasaloppet. Men vi är ändå ödmjuka åt distansen och får se hur långt vi orkar hålla ihop.

Söndag: Planen var att återigen börja simma med Triathlon Väst på söndagarna. Bra långt pass med många triathleter och en simtränare på kanten. Osäker på simformen då det bara blivit några få simpass hittills i år. Passet är indelad i olika grupper där man kan välja grupp beroende på starttider och där grupp 1 innehåller raketerna. Jag brukade ligga i tät i grupp 3 men eftersom deras pass var 5000 m så fegade jag ur och valde grupp 4, med sina blott 4500 m och något generösare starttider.  Det slutade med att jag fick vara lok även i denna gruppen och kroppen kändes förvånansvärt bra, även om armarna var rejält trötta på de sista serierna av Paddel/Dolme 😊 I skrivande stund är det även planerat ett pass på gymmet senare under dagen.

Stäng meny