Nytt år, nya mål

Ett nytt år med nya utmaningar, härligt!

Mörkret och kylan ligger som en våt filt över mig och vintern verkar aldrig ta slut. Influensa, förkylning och hosta invarderar min kropp samtidigt som min vänstra fot bråkar med mig. Jag är trött, blek och allmänt ynklig. Det är kallt och trångt i poolen, fullt med folk på gymmet som vill infria sina nyårslöften och det är kyligt och blåsigt ute. Jag drar mig för att ta mig till simhallen, undviker den viktiga styrketräningen och väljer löpband och svettig spinningssal före naturen med skogen och bergen.

Kanske känner någon igen sig? Nu är det viktigt med mål och mening!

Motivation

Jag har ett stillasittande och stressigt kontorsarbete, jobbar för mycket och lägger mycket tid för pendling. Jag har två barn som behöver middag, hjälp med läxor och ha en mamma som är närvarande…helst jämt. Utöver det har jag också en make som också vill träffa och hinna umgås med såklart. Den lilla tid jag har over försöker jag lägga på träning och det krävs mycket motivation, pussel och planering för att få ihop livet och träningen.

Trots att jag gillar att träna, bli svettig och känna mig totalt utmattad har jag i perioder lätt för att prioritera jobbet och familjen och faktiskt prioritera ner träningen. Tappa motivation. När jag blir allt för stressad kan jag t.o.m. snäsa ilsket mot min man att han skall sluta tjata på att jag skall gå och träna, trots att jag vet att det är det bästa för mig. Tänker att detta är väldigt vanligt för de flesta, täningen prioriteras ner och livet kommer emellan,

Att överleva i mörker och kyla och lyckas hålla hoppet och motivationen uppe när livet kräver mycket, behöver iallafall jag roliga och utmanade mål att fram emot under året. Det hjälper mig att fokusera och prioritera. För att hitta motivationen brukar jag bläddrar ofta igenom sommarens bilder på telefonen och minns sommaren som varit och påminner mig om att det faktiskt kommer en vår med värme och ljus inom kort och att jag brukar få ihop allt till slut.

Snart hoppar vi i havet igen och springer på de hala klipporna!

nya-mål.jpg
Öloppet tillsammans med Hanna. En riktig motivationshöjare för mig.

Stark och hel 2019

För att bli stark och orka hoppa på klipporna och ta mig igenom årets träningar och tävlingar i sommar behöver jag både vara stark och hålla mig hel. I november förra året dök det upp ett event på Facebook som såg spännande ut. Ett 2-dagars arrangemang med fokus på ”Stark- och hel tävlingssäsong 2109” med Katarina Åström…vem vill inte vara start och hel under tävlingssäsongen och bli coachad av en grym tjej? För mig passade ju detta perfekt, så check på den. Bokade såklart in detta och har längtat sedan dess. I Januari månad behöver jag allt för att hålla motivationen igång.

I mitten av Januari var jag äntligen iväg. En helg full med löpning, simning, styrketräning, Blackroll, föreläsning, coachning, skratt, nya vänner, god mat, mysigt boende och tid för SPA.

Det är fantastiskt hur mycket saker man behöver med sig för att träna en ynka liten helg. Började packa och konstaterade snabbt att packa är verkligen inte min starka sida, om ni har läst mitt tidigare inlägg om min första triathlon är detta inte en nyhet. Och ni som har rest med mig känner ju redan till detta. Jag körde även bilen, vilket innebär att jag inte behöver hantera så mycket logistik och att bilen var lätt att fylla, ingen som klagade eller kom med goda råd. Alltså inga incitament alls för att packa lite. En väska för simning, en väska med träningskläder, en väska för sov och vanliga kläder (ja, jag använder normala kläder också) och en datorväska så jag kan passa på att skriva lite om jag inte kan sova. Att sitta och skriva kan få den piggaste att klia sig i ögonen.

startk och hel
Vem har sagt att man skall packa lätt?

Tidig morgon

Avresa kl. 05:30 för att hinna till Lysekisl simbassäng kl. 09:00. Tidig morgon är inget problem för mig när något roligt och spännande är på gång. Upp som en tupp i ottan, tassa upp tyst, inte väcka familjen, på med kläder, koka gröt, klappa katten, borsta tänder, packa kudden och fylla termosen med te.

Plockade upp Hanna och Martina på vägen och förväntansfulla och pirriga började vi prata om sommarens mål och utmaningar. Swimrun, triathlon och resor om vartannat. Det är så roligt och inspirerande att få prata med likasinnade männsiskor om hur man lägger upp sin träning och samtidigt få livet att gå ihop. Vi alla har vi olika knep och tips som vi kan dela med oss av till varandra. Ett tips kan vara att anlita en PT, ett annat kan vara att lägga upp en träningsplan, sätta upp mål eller bara köra på känsla och lust. Det finns inga rätt eller fel och det kan behövas olika upplägg under olika tider under året.

Vi var lite tidiga i Lysekil och lyckades trycka in en frukost #2 för min del. Finns alltid plats för lite fika. Jag äter gladeligen både socker och kolhydrater och är av inställningen att allt är bra i lagom doser. Men denna fika fick bli tema hälsosam, te och fralla, för att slippa sockerrus och otäcka rapningar under simningen, som snart var dags.

tidig morgon
Lätt att lockas av alla godbitar, te och fralla fick det bli för att slippa sockerchock.

Teknikkass vs Teknikpass

Pass #1. Simning ca 3200m. Simning är fortfarande det som jag har svårast att prioritera i min träning. Jag tycker det är tekniskt svårt och har stora utmaningar för att hitta en bra motivation som passar för mig. Jag saknar erfarenhet att planera bra och utvecklande pass. Väljer ofta den enkla vägen med långa enkla serier och tröttnar snabbt, känns som jag oftare tränar mitt pannben än simning.

Som jag har nämnt tidigare så tycker jag också att det är trångt och kallt i poolen. Jag känner mig naken och obekväm i baddräkt och känner mig ofta stressade och jagad av allt folk omkring mig i poolen. Vassa armar, snabba voltvändningar och arga blickar är tyvärr allt för vanligt i morgonstressen.

Jag har hittat ytterligare en anledning och det är att jag tror att det just i den gren som jag kan tjäna minst tid. Jag har accepterat att jag har en OK tid per hundring och behöver slita mycket för att knipa några sekunder till. Cykling, löpning och växlingar är absolut mer avgörande i både Swimrun och Triathlon. Mitt mål för simningen handlar mer om att känna mig lugn och trygg i vattnet och orka simma längre sträckor ute (hitta en bra simekonomi), snarare än att bli snabb och vass i poolen. Men jag kanske tänker fel?

Upplägget på denna helg var perfekt för mig! Lysekils 25m-bassäng var underbar, varm och go. Var lite orolig att en 25m bassäng skulle kännas lite kort erftsom jag är van vid havet och 50m i Valhalla, men Katarina (coachen) hade satt ihop två olika maxade teknikpass (lördag resp. söndag morgon) med många olika korta teknikserie, totalt ca 3200m vardera.

Vi delades in tre olika fartgrupper vilket gjorde att det inte blev någon stress eller något jagande, vi bara rullade på i vårat eget tempo. Andra dagen och simpass #2 hade vi poolen helt för oss själva, tänk om det hade hänt i Valhalla, vilken dröm.

teknikpass
Poolen bara för oss, lyxsimning.

Prylfest vs pryltest

Vi fick också möjlighet att testa olika paddlar, simglasögon och dolmar och vi hade tid över för att filma oss när vi simmade (det är väldigt bra, kan verkligen tipsa om att göra det).

Testade både den nya dolmen Keel från ARK (svart i bild) samt Finis AXIS boj (den gula benklämmaren). Dolmen från ARK var grym, flöt som en kork och kunde t.o.m sitta på den och flyta. Lätt och snygg och fungerar säkert kanon i Swimrun när man simmar med skor.

prylfest dolmar
Älskar teknikprylar, mer prylar åt folket!

Den gula benklämmaren (Finis AXIS) är mer specifik framtagen för teknikträning. Den skall hjälpa till att få upp rumpan som har en tendens att sjunka, iallafall för mig. Den går att sätta vid vristerna eller vid knän alt. låren. Det kändes bra och jag fick spänna magen för att få till rotation, väldigt bra för träning.

Jag passade på att provade ett par teknikpaddlar Agility Paddles från Finis som var toppen. Bara tummen sitter fast och de marker direkt när draget i vattnet inte blir korrekt. De var också lagom stora för mig vid längre sträckor eller när armarna blir trötta. Paddlar är även toppen för att få mer fart och bättre flyt. Dessa kommer jag absolut använda igen.

prylfest glasögon
Goa paddlar för teknikträning.

Jag har svårt att hitta simglasögon som passar mitt smala ansikte, jag har smalt mellan ögonen/näsryggen och det läcker gärna in vatten just där. För tillfället använder jag glasögon från Zone3 – Attack, men passade på att prova Zoggs Predator – Flex. Jag trodde faktiskt att de skulle bli för breda för mig, men de passade faktiskt mitt smala ansikte perfekt. Inget läckage, perfekt!

Hårfön by nature

Helges löppass bjöd både på sightseeing och mjölksyrefest i Lysekil. Löppass #1, distanspasset, gick på släta klippor, på bryggor och runt om på pittoreska småvägar. Piskande västanvind slet hårt i vårt hår och våra kroppar, vi som hade mössor fick håll i dem hårt för att de inte skulle blåsa bort. Att få springa vid havskanten är underbart, kontakten med havet som skvätter och river är balsam för själ och kropp. Blir påmind om att det är viktigt att ta sig ut från gymmet och harvandet på löpbandet.

All löpning skall inte vara hård och jobbig. Passa på att njuta, prata, stanna, fota och bara vara. Våga ta det lugnt och t.o.m. kanske istället bara gå.

hårfön
Piskande västanvind på kala klippor, nice.

Stark och ond kropp

Tema för helgen var ”Stark och hel tävlingsäsong 2019” och Marie Larsson från ElitRehab föreläste kring vikten av att styrketräna. Detta är absolut ett av mina dåliga samveten. Jag har haft många olika skador (hälseneinflammation, gubbvad, löparknä, höftont och en öm plantar fasciit) och har tack och lov återhämtar mig från dem alla. Just nu har jag ”bara” en liten fotled som bråkar lite då och då.

Jag vet att receptet är styrketräning, men hittar även här tusen andra anledningar att göra annat. Försöker då och då, men känner mig mest vilsen och osäker på gymmet. Hur bygger man att bra pass, vilka övningar passar bäst, skall det vara tungt och få eller tunga och många repetitioner?

Marie gick igenom lite olika alternativ för oss och vi fick sedan testa de olika övningarna i ett gemensamt styrkepass. Vi fick prova unika övningar som var anpassade för löpning och simning och som man kan göra både hemma och på gymmet. Nu finns det inga mer ursäkter…eller? Inser att jag behöver jobba med att sätta upp rimligt styrketräningsmål för mig och jag har lovat mig själv att unna mig en screening inklusive träningsprogram från ElitRehab. Behöver alltså proffshjälp inom detta.

Vi fick också möjlighet att träffa Ted Ås (Triathlonguru, för er som missat honom). Han gick igenom hur man använder sig av olika Blackrolls i sin träning, ajaj…det gjorde ont det. Jag trodde jag hade en hård rulle hemma, men dessa var hard core grejer.

stark och ond kropp
AJ, aj…Blackroll är INTE skönt, men skall tydligen vara bra.

SMART

Möra efter lördagens pass och morgonens simning passade Katarina på att ge oss en föreläsning om att sätta träningsmål och hur viktigt det är att lyssna till sin kropp och kunna vara storsint nog att revidera sina satta mål om livet kommer emellan. Tyvärr finns det allt för många som följer färdiga program som man slaviskt följer och drabbas tillslut av skador.

Det finns massor av olika sätt att definiera sina mål och nedan finns ett tips (SMART) som man kan prova.

  • Specifikt:       Sätt mål som verkligen motiverar dig, Skriv ner dina mål
  • Mätbart:        Skapa en handlingsplan. Hur skall du uppnå ditt mål
  • Accepterat:    Målen skall säga vad DU VILL uppnå (inte vad du vill undvika)
  • Realistiskt:    Sätt realistiska mål som är anpassade efter dina förutsättningar
  • Tidsatt:          Kämpa tills målet är uppnått – ge inte upp
  • Bonus:           Bestäm vad som är din belonging
smart
Inspirerande föreläsning av Katarina Åström, SMART

För mig passar det bra att ha som mål ”lagom” utmanande tävlingar planerade jämt under året. Det hjälper mig att prioritera upp träning och undvika att jobba för mycket och ha en ursäkt att komma hem i tid.

Om jag sätter upp rimliga mål för året är det också lättare att hitta en mening med min träning och hålla fast vid mina prioriteringar. Jag vet t.ex. att om jag slarvar med grundträningen kommer sommarens utmaningar bli jobbiga och det finns risk att jag skadar mig och det vill ju inte.

Jag tänker att detta är väldigt vanligt för de flesta människor och jag vill på något sätt ända förmedla att trots en massa måsten så går det att sätta SITT mål.

Mina tävlingsmål 2019

Min slutsats efter föreläsningen är: Jag behöver anta utmaning att fördela min träning bättre. Det innebär att jag behöver gå ur min trygghetszon (löpningen och cykling) och prioritera upp mina svagare sidor som styrka och simning.

Mjölksyrafest

Sista passet ut, löpning #2. En härlig mjölksyrafest efter morgonsimningen. Intervaller stod på schemat. Lätt joggning till en grusslinga och jag kunde riktigt känna hur spänningen eller kanske oron byggdes upp i gruppen…hur skulle detta gå efter helgen tidigare träning?

Katarina gick först igenom lite löpskolning och vi fick prova några olika övningar som skipping, höga knän, rumpkick, hjulet och raka ben. Allt för att hitta den berömda rumpan och magmusklerna som behövs i löpningen. Efter det några stegringslopp för att komma igång igen.

Sedan var det dags. 3x2min + 3x1min, två gånger med vila emellan. Kan låta lite men det var tunga steg efter helgens alla pass. Intervaller är som att föda barn, jättejobbigt när man springer varje intervall, men när man stannar har man redan glömt hur jobbigt det var. Och det man får med sig är en starkare kropp, hårdare pannben och snabbare steg.

mjölksyrafest
Otroligt skönt att sträcka ut vaderna efteråt. Ingen dålig vy heller.

Tvagning

Trots fyra tidigare duschningar var den sista tvagningen guld värd. Helgen avrundades med ett gudomligt SPA med bubbelpool, bastu och dopp i havet.

Med tunga och trötta steg gick vi de sista stapplande stegen över berget till havskanten. Solen på väg ner, vindstilla, spegelblankt och helt knäpptyst förutom oss uppspelta själar. Varm bubbelpool, ångande bastu och ett iskallt dopp i havet. Vi har under helgen delat med oss av våra olika hjärnspöken och konstaterade att det denna kväll varken fanns hajar, maneter eller slingrande näckrosor runt benen.

tvagning
Sista backträningen innan SPA och dopp i havet.

Helgens reflektion

Jag trodde jag kunde sätta mål, men inser att jag kan sätta tävlingsmål. Nu är det dags att sätta styrketräningsmål.

Åka på läger med likasinnade är härligt och jag får massor av energi av det.

Unna mig att ta hjälp av experter för att nå mina mål.

Skratta mer, det är skönt.

Våga var i nuet, i morgon kommer just i morgon.

Tack Katarina för en underbar träningshelg.

reflektion-katarina
En glad och nöjd ledare efter en toppenhelg.

Och tack alla ni andra som var med på lägret och tack för att ni delat med er av eran erfaremhet. Väldigt kul att få träffa er alla, ni har alla smittat mig med er energi. Nu är jag taggad för 2019.

lagfoto
Vilket toppengäng, starka och hela inför 2019.
Stäng meny