Jag får ofta frågan hur jag hinner träna så mycket. Det finns inga supermänniskor, inga kraftkvinnor eller stålmän. Vi har alla lika många timmar på våra dygn. Allt handlar om vad vi väljer att prioritera. Det går att kombinera heltidsjobb, familj och tunga träningsveckor men då behöver annat väljas bort. Jag mår bra av träning och allt roligt den för med sig så för mig är valet lätt. Träningspass har hög prioritet, en del andra sysslor har låg prioritet. Givetvis kommer barnen alltid först, här snackar vi bortprioritering av saker som städning, shopping, slötittande på tv och annat som inte är viktigt för mig. Här kommer en beskrivning av en vanlig träningsvecka i december.

Jag får mina träningspass varje söndag. Coach och jag stämmer av hur min vecka ser ut. Finns det några speciella begränsningar denna vecka? Föräldramöten, resor eller annat som påverkar min träning? Denna vecka fick jag tio träningspass, totalt drygt 12 timmar. Inga vilodagar. Utmanande vecka då jag jobbar sex dagar och dessutom är maken på jobbresa till USA. 🙈 Planering är ett måste. Väskor packas i förväg och alla chanser till träningstillfälle utnyttjas.

Vecka 50

Måndag: styrka och sim

Tisdag: skierg

Onsdag: löp och sim

Torsdag: cykel och styrka

Fredag: älghufs i backe

Lördag: cykel

Söndag: löp

På måndagar och onsdagar jobbar jag halvdag, just för att kunna dubbla träningspassen och ändå vara hemma med barnen på kvällen. Fantastiskt skönt att bara jobba fyra timmar. 🤩 För att få ihop mina timmar, min heltidstjänst, jobbar jag ofta även söndagskvällar. En lösning som passar för mig.

Måndag; Upp tidigt trots att jobbet börjar 13. Ut på långpromenad med hunden, lämna barn på skolan och sedan vidare med 12-åringen till tandläkaren. Hinner precis trycka in lite styrka innan jobbet. Grymt skönt att nästan vara själv på gymmet. Benstyrka var dagens pass. Tunga vikter. Marklyft, enbensböj, benuppdrag med vikter på låda och squats. Trivs på gymmet och tackar styrkan för att jag hållit mig relativt skadefri senaste åren.

Vidare till jobbet för några intensiva timmar med patientarbete, sen hem för att hämta på fritids, skjutsa till träningar och laga mat. Just denna måndag har jag en föreläsning om längdskidor och stakteknik inbokad. Duktiga Håkon Breistrand från Mora kommer på besök till Stockholm. I skidåkning är tekniken lika viktig som vid simning. Utan rätt teknik är det svårt att få upp farten. Läxhjälp och läggning av de mindre barnen får delegeras till dottern på 17 år.

Plockar upp Åsa på vägen till Gymnastik- och Idrottshögskolan. Möter Veronica på plats. Träningsvänner med samma intressen är så värdefullt. Förenar nytta med nöje. Grymt bra föreläsning, både teori och praktik samt en hel del skratt. Behöver alla tips jag kan få. Finns en del teknik att förbättra för att öka min chans till målgång på Nordenskiöldsloppet i mars. Loppets 22 mil blir nog min tuffaste utmaning någonsin.

Försökskanin…😬

Dagens andra pass är simning kl 21.30 med Täby Sim Master. Både jag och Åsa har väskorna packade. Alltid redo för träning! Föresläsningen drar ut på tiden och det blir tajt att hinna. Vi bestämmer att vi skjuter på simningen till tisdag lunch. Båda har möjlighet att komma loss från jobbet. Hem och röja kök och plocka prylar, konstigt nog sköter inte det sig själv. Känns som ett evighetsarbete….😵

Tisdag: Upp tidigt för att rodda barn och rasta hund. Lång jobbdag, tar mig tid på lunchen för att simma gårdagens simpass. Åsa är på plats, så mycket roligare med sällskap. Börjar hitta tillbaka till känslan i simningen trots höstens långa uppehåll. Jobbar klart och hämtar på fritids kl 17.15. Skjutsa 12-åringen till hans träning och passar på att träna själv under tiden. Möter upp Tove och Åsa på gymmet. Alla kör egna pass men vi hinner ses en kortis. Jag kör stakning på SkiErg. Teknik, teknik, teknik. Extra kul efter all teori från gårdagen. Kör även lite nya magövningar för att bättre aktivera nedre delen av magen. Hem för sen middag. Matkassen, räddaren i nöden. Vi kör lättlagade kassen, mer än 20 minuter får det inte ta!

Onsdag: Kort jobbdag. 07.30-13. Proteinshake till lunch och sedan direkt till Sollentuna friidrottshall för intervaller på bana. Blir lycklig bara av att få hänga i denna fina hall. Vilket lyft för norra Stockholm. Så fantastiskt skönt att få springa snabbt. Känns som att jag flyger fram, vilket jag definitivt inte gör. Uppvärmning och sedan 8 x 120 sek i min högsta fart. Avslutar med nedjogg. Totalt 60 min. Helt slut efter passet.

På kvällen är det nytt simpass med Täby Sim Master, 90 min med start kl 21. Ångest, alltid ångest inför detta pass. Galet jobbigt men alldeles underbart. 😍 Täby Sim har en riktigt fin vuxenverksamhet. Många aktiva grupper och bra tränare. Det kramas, peppas och skrattas. Vi brukar få ihop fina träningspass, denna onsdag är inget undantag. Distansen blev 4200 meter och kroppen trött. Jag är kvällspigg och dessa sena träningar passar mig utmärkt. Desto värre med morgonpass. 😵 Om möjligt väljer jag bort morgonträning. Gillar inte heller att lämna hemmet innan barnen vaknar, vill alltid träffa dem varje morgon innan skolan.

Bana 3 kör synkad klädsel just denna kväll…☺️

Torsdag: Min absoluta favorit är lunchträning. Skön paus från jobbet och extra pigg resten av dagen. Har lagt upp mitt arbetsschema så att jag ska hinna till gymmet eller simhallen. Båda ligger nära min arbetsplats. Idag var det nytt benpass. Lunchen dessa dagar blir ofta en proteinshake framför datorn och sedan lite kraftigare mellanmål på eftermiddagen. Pass ett avklarat, ikväll väntar intervaller på trainern. Löpband och trainer hemma underlättar verkligen logistiken med fyra barn och en resande make. Slipper luciasimning idag, den avklarades redan i söndags.

Luciaswimrun, 10/12 i Nynäshamn.

Hela kvällen går snabbt. Massor att rodda med kring barnen, hunden och huset. Borde röja köket och städa men pass två prioriteras. Disken får stå. Kommer upp på cykeln först kl 22, både seg och osugen på träning men ett sent pass är bättre än inget. VO2-maxintervaller står på schemat. Bara att kötta på. 👊 Försöker verkligen sköta mig, följa schemat. Vet att jag behöver vara strikt och hålla en hög träningsnivå om jag ska klara mina högt satta mål. Visualiserar sommarens Swedeman Xtreme Triathlon i Åre. 205 km cykling. Innan ett marathon över Åreskutan. Blir snabbt pigg. Hög musik hjälper. Kliver av cykeln 50 min senare, både trött och lycklig. Somnar först 00.30, lite svårt att varva ner…

Fredag: Trött kropp, sovit för lite. 😴 Veckans tidigare träningspass börjar kännas i kroppen. Squats är inte att leka med, träningsvärken är brutal. På schemat står 60 min älghufs i backe. Har svårt att få ihop logistiken idag. Har tid på lunchen, vill helst slippa träning sen fredagskväll. Pannlampa och mörker lockar inte. Längtar efter pizza och rött vin. Kollar med coachen. Okej med intervaller på crosstrainer istället för utepass. Får till ett svettigt lunchpass, minst lika effektivt. Jobbar klart, plockar upp sjuåringen som är sist av alla på fritids. Har sedan länge slutar att ha dåligt samvete för att jag hämtar sent. Han stortrivs på fritids. Via pizzerian kör vi hem. Det gäller att förenkla och undvika stress. Hämtmat kan ibland vara lösningen. Äntligen fredag, soffhäng och tidigt i säng.

Lördag: Veckans höjdarpass, tre timmar wattbike tillsammans med min triathlonklubb, Terrible Tuesdays Triathlon. Vi har 10 bokade lördagar på studion L’Echelon inne på Östermalm. 30 timmar cykel under off-season kommer förhoppningsvis ge en bra grund till våren. Tungt att köra tre timmar trainer själv så detta är ett riktigt bra alternativ. 40 cyklar finns att boka och salen är alltid full. Bra stämning, doften av svett och endorfinnivån är hög. Jag hamnade denna gång bredvid ett gäng starka tjejer, Sanna, Annika, Lisa och Caroline. Peppen är konstant. Alla ger järnet. Vi cyklar efter vår egen FTP (Functionel Treshold Power), vår tröskel, men allas värden syns på stora bildskärmar längst fram i salen. Tanken är inte att tävla med andra men vem kan låta bli…😂

Bild av Markus Hultgren

Jag har denna säsong bytt energi till Maurten. Hört så mycket positivt om produkten så jag var helt enkelt tvungen att testa. Kör 2-3 liter sportdryck och tre geler under ett tretimmarspass. Fyller även på med vatten. Få saker som får mig att svettas mer än cykelpass. Att det gäller även mina klubbkamrater är tydligt! 😂

Bild av Markus Hultgren

Maken är lyckligtvis hemma igen och kan styra upp hem samt barn. Skönt att smita iväg på egen hand och bara fokusera på träningen. Egentid är så viktigt. Resten av dagen känns det som att jag äter konstant, enligt Garmin gick det åt nästan 2000 kalorier under passet så det kanske inte är så konstigt att kroppen skriker efter mat.

Söndag: Jobbar 15-22. För att få in långpass löpning och även tid med familjen blir det morgonträning. Bara att gilla läget. Löpdate planerad med Camilla. Vi har bestämt att köra en runda på Järvafältet. Tar bilen och möter upp vid Säby Gård. 90 min lugn löpning är planen och sedan fika på närliggande café. Min schäfertik Kulla är förstås med. Det snöar för fullt och det är någon minusgrad i luften. Om jag inte bestämt träff hade jag definitivt legat kvar i sängen. Tänker återigen på hur viktigt och motiverande det är att träna med vänner. Så mycket lättare att komma iväg. Camilla och jag pratar konstant, tiden går fort och vi får snabbt ihop 18 km. Det blev lite längre än tänkt men tempot var lugnt. Hoppas att coach inte ger mig bassning. 🙈 Det var svårt att välja skor. Tog mina trailskor från On running vilket var ett klockrent val, bra fäste och helt rätt på dagens underlag.

Snabbt ombyte till torr sporttopp och tröja sedan fika, massor av fika på Säby Gård Café. Saffransbullar med vanilj och smör. Kaffe och ännu mera prat. Skönt avslut på en bra träningsvecka. Alla planerade pass är utförda. Kroppen stark, inga skadekänningar. Längtar redan tills jag får nästa veckas schema från coach, känns lite som julafton varje söndagskväll….🎅🏽

Detta inlägg har 8 kommentarer

  1. Imponerande!!
    Inspiration!!!
    Tack!!!

    1. Tack! 🤗

  2. Hög igenkänningsfaktor! 🤪 Härlig läsning!

    1. Vi kämpar, inte lätt men såå värt det! ☺️

  3. Tack för inspiration! En fråga, hur löser du maten? Jag tycker det är så svårt att hinna med och äta bra. Hälsn Kristina

    1. Absolut, håller med. Jag äter allt utom fläsk men föredrar veg och fisk. Har alltid mellanmål med mig på jobbet, bilen och i väskan. Det blir en hel del proteinbars, föredrar Barebells. Kör mycket smoothie, proteinshake och frukt mellan målen och ibland även som lunch för att hinna träna.
      Äter alltid sent kvällsmål efter träning, då kvarg/keso med bär och nötter. 🤗

  4. Inspirerande och hög igenkänningsfaktor.

    1. Tack, ingen lätt sport vi gett oss in på! Utmanande men så rolig. ☺️

Kommentarer är stängda.

Stäng meny