SÄ var Àntligen oktober över, en hel lÄng mÄnad med vila. Off season, sÄ vÀlbehövligt men grymt trÄkigt. Promenader och styrka har det blivit men inga stenhÄrda, svettiga trÀningspass som jag föredrar. Kroppen har skrikit efter att komma igÄng igen.

SĂ€songen avslutades med tre tuffa lopp pĂ„ sex veckor; Ironman Kalmar, ÖtillÖ World Championship och ÖtillÖ 1000 lakes. Alla tre fantastiska lopp men lĂ„nga distanser och givetvis krĂ€vande för kroppen. Klokt med Ă„terhĂ€mtning.

Ironman Kalmar 2018 var min andra fulldistans. Jag hade en ny cykel i Ă„r, en Orbea Ordu, min första tempocykel. En riktig dröm att cykla pĂ„. Med en fin cykelsommar i ryggen var planen att kapa 30 min mot 2016, vilket jag ocksĂ„ gjorde. Jag njöt frĂ„n start till mĂ„l, 18 hĂ€rliga mil. KĂ€nslan över Ölandsbron Ă€r svĂ„rslagbar. Även simningen gick som planerat men löpningen tog lite lĂ€ngre tid och gav en totaltid pĂ„ strax över elva timmar. Jag missade sub11 som var mitt stora mĂ„l. Ordentligt pers blev det och en fin 10:e plats sĂ„ visst var jag nöjd trots allt. NĂ€sta Är kapar jag lite till…:-)

 

IMG_8720

Grym dag, grym cykel!

TvĂ„ veckor senare var det dags för ÖtillÖ World Championship. Mitt absoluta favoritlopp sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt. 65 km löpning och 10 km simning genom Stockholms vackra skĂ€rgĂ„rd. Kan inte vara annat Ă€n magiskt. Jag körde mixed tillsammans med min kompis Ville. En fin dag frĂ„n start till mĂ„l. Pigg kropp trots att jag inte var helt Ă„terhĂ€mtad efter Ironman. VĂ€dret i Ă„r var optimalt och nĂ€stan alla lag slog pers. Platt fint vatten och bra underlag pĂ„ löpningen. En riktig kontrast mot förra Ă„rets lopp som bjöd pĂ„ stormbyar, regn och kyla.

IMG-1852

Redo för race

Sista tĂ€vlingen för sĂ€songen blev ÖtillÖ 1000 lakes. Jag och Tove jagar meritpoĂ€ng och loppet i Tyskland ger en poĂ€ng inför kval till kommande ÖtillÖ WC. Efter Utö och Stockholm swimrun sĂ„ hade vi tvĂ„ poĂ€ng. För att ta en plats behövs sju poĂ€ng under 24 mĂ„nader.

1000 lakes Ă€r kĂ€nt för att vara kallt. LĂ„nga simningar och loppet gĂ„r sent pĂ„ sĂ€songen. Efter denna varma sommar hoppades vi pĂ„ lite bĂ€ttre förutsĂ€ttningar i Ă„r. Vid start var det tvĂ„ grader i luften och vi frös redan dĂ„. Inte blev det bĂ€ttre efter tre lĂ„nga simningar pĂ„ rad med en vattentemperatur pĂ„ ca 14 grader. Har nog aldrig frusit sĂ„ mycket i hela mitt liv. HĂ€nderna och fötterna domnade, lĂ€pparna lydde inte och hjĂ€rnan kopplade ur. Tacksam att solen kom fram och vĂ€rmde lite under andra halvan pĂ„ loppet. Vi kĂ€mpade pĂ„ och tog oss i mĂ„l pĂ„ en helt okej tid samt en fjĂ€rdeplacering. VĂ€larrangerat, vackert och grymt trevligt som alltid pĂ„ ÖtillÖ-loppen. Swimrunners Ă€r ett eget slĂ€kte, stĂ€mningen Ă€r familjĂ€r och hjĂ€rtlig. Som vanligt avslutade vi med bubbel och fest!

IMG_0911

Team ET Power

Oktober har gett ÄterhÀmtning, vila för sliten kropp, tid att planera kommande sÀsong och Àven tid att göra sÄnt som inte hinns med under perioder med hög trÀnings- och tÀvlingsnivÄ. Tid med familjen, vÀnner som inte trÀnar och fix hemma.

Inför nÀsta sÀsong har jag bytt coach. Jag trÀnade tidigare med Team KJ, Emelie och KJ Danielsson, ett riktigt hÀrligt triathlonpar som kan det mesta om trÀning och tÀvling. Att tillhöra ett Team var ett bra koncept, klubbkamraterna var ett stort stöd. Gemensamma trÀningslÀger, utbyte av erfarenhet och vÀnner att hÀnga med pÄ tÀvlingarna. Jag kÀnde dock att jag behövde mer feedback för att utvecklas, jag sökte en coach som bodde nÀrmare, nÄgon att trÀffa och Àven trÀna med. Valet föll pÄ Karl Ericsson, en duktig triathlet som bor nÀra och trÀnar i samma triathlonklubb, Terrible Tuesdays Triathlon. Jag har en tendens att tÀvla mycket, helst varje helg sÄ jag behöver en coach som sÀger nej ibland. Det behöver Àven finnas tid för kvalitativ trÀning.

Jag och coach Kalle startade upp första november. Lyckan att fÄ köra igÄng Àr stor, sÄ taggad. Jag gillar att vara fysisk trött, jag gillar tuffa pass och trÀning varje dag. Svettfest Àr min favoritfest. Planen Àr att ligga pÄ ca 10-12 trÀningstimmar/vecka. DÀr nÄgonstans gÄr min grÀns för att hinna med mitt heltidsjobb, familj och vÀnner. Det kommer bli en variation av styrka, sim, löp, cykel och skidÄkning. Som triathlet och swimrunner kÀnner jag ofta att jag trÀnar varje moment för lite trots att den totala trÀningsmÀngden i veckan Àr ganska hög. Antar att det bara Àr att acceptera. Bra för kroppen att trÀna sÄ varierat men svÄrare att bli duktig i varje individuell gren.

Första perioden kommer fokus ligga pÄ styrketrÀning och specifik skidtrÀning. I vÀntan pÄ snö blir det mycket SkiErg och Àlghufs i backe. Ni som inte testat Àlghufs, gör det. Googla hur om ni inte vet. Grymt bra oavsett vad ni trÀnar inför. Snacka om mjölksyra!

IMG-3129

Älghufs i VĂ€sjöbacken

2019 vÀntar min största utmaning nÄgonsin, Nordenskiöldsloppet. 220 km lÀngdskidÄkning i Jokkmokk. Galet, pirrigt, lockande och sÀkert helt fruktansvÀrt jobbigt. Loppet grundades redan 1884 pÄ initiativ av vetenskapsmannen och polarforskaren Adolf Erik Nordenskiöld och Äterupptogs först 2016.  BanstrÀckningen bestÄr av en bana pÄ 110 km, dÀrefter vÀnder man och Äker helt enkelt tillbaka samma vÀg. Gissar att det behövs ett riktigt starkt pannben för att inte bryta. Jag har aldrig tidigare brutit ett lopp, hoppas att det förblir sÄ Àven nÀsta Är. Maxtiden Àr 30 timmar.

För att klara denna utmaning kommer jag att jaga mil i skidspĂ„ret samt spendera timmar med stakmaskinen pĂ„ gymmet. Planen Ă€r att köra Marcialonga, Engelbrektsloppet, Öppet SpĂ„r och Vasaloppet. Troligen blir det Ă€ven nĂ„got fler skidlopp men dĂ„ fĂ„r det bli en spontananmĂ€lan. LĂ€ngtar efter snön. Drömmen vore en riktigt fin vinter sĂ„ att det gĂ„r att Ă„ka Ă€ven hĂ€r i Stockholm. Annars fĂ„r det bli helgresor norrut. Vi har Ă€ven ett fint konstsnöspĂ„r i grannkommunen TĂ€by. DĂ€r kommer det nog spenderas en del tidiga mornar.

Denna vecka hade jag tvÄ pass pÄ SkiErg, vardera pÄ ca 45 minuter. UppvÀrmning, nÄgon form av intervall och sedan lite lugnare avslut. Stakning kan se trÄkigt ut men jag kan uppleva den lika meditativ som simningen. En stor fördel Àr att simningen gynnar skidÄkningen och tvÀrtom, vi jobbar hÀr med ungefÀr samma muskler. Sedan jag började simma regelbundet har jag blivit en betydligt bÀttre skidÄkare.

Veckans pass och uppstarten pÄ sÀsongen sÄg ut sÄ hÀr;

  • MĂ„ndag: Skierg & Benstyrka pĂ„ gymmet
  • Tisdag: Cykeltrainer
  • Onsdag: Älghufspass i backe & Benstyrka pĂ„ gymmet
  • Torsdag: Cykeltrainer
  • Fredag: SkiErg & Benstyrka pĂ„ gymmet
  • Lördag: Crosstrainer
  • Söndag: Mountainbike i skogen

Totalt 10 timmar.

IMG-2926

Springer alltid i On running.

I november har jag löp- och simuppehĂ„ll bortsett frĂ„n mina pass med backintervaller. Fokus ligger pĂ„ benstyrka vilket kĂ€nns tydligt efter veckans tunga benpass. Jag har knappt kunnat gĂ„ pga all trĂ€ningsvĂ€rk. Benstyrkan behövs verkligen nĂ€sta sĂ€song. VĂ€sjöbacken, i Sollentuna, nĂ€ra dĂ€r jag bor kommer nötas frekvent. Det blir en jakt efter höjdmeter. Min andra stora utmaning under 2019 Ă€r nĂ€mligen Swedeman, om jag fĂ„r en plats det vill sĂ€ga. Jag Ă€r anmĂ€ld och besked lĂ€mnas 20/11. FörutsĂ€ttningarna ser goda ut sĂ„ det Ă€r bara att hĂ„lla tummarna. Swedeman Ă€r ett extreme triathlon, liknande Norseman i Norge. Distansen Ă€r ungefĂ€r som en fulldistans pĂ„ Ironman men terrĂ€ngen Ă€r mycket tuffare. PĂ„ Swedeman avslutas de 42 kilometrarna pĂ„ Åreskutans topp, en prestation i sig att springa upp till toppen. Att dessförinnan ha simmat 3800 meter och cyklat 205 km gör insatsen Ă€n mer imponerande. I Ă„r var jag med som supporter för Andreas Hansson, ett riktigt hĂ€rligt minne. Utmaningen kĂ€nns lite mer hanterbar nu nĂ€r jag har varit pĂ„ plats och kĂ€nner till omgivningarna samt upplĂ€gget pĂ„ loppet.

IMG_8105

HÀr avslutas simningen, framför TÀnnforsen.

Jag tycker att det kan vara svÄrt att trÀna med coach. Jag gÄr mycket pÄ kÀnsla och trÀnar gÀrna det jag Àr sugen pÄ för stunden. Jag Àr dÄlig pÄ att följa ett fast schema. Tidigare har jag mest trÀnat och tÀvlat för upplevelsen och för att mÄ bra sÄ klart. Fysisk aktivitet Àr det bÀsta för att förhindra stress och öka vÀlbefinnandet, nÄgot jag dagligen pratar med mina patienter om i mitt arbete som lÀkare. Ett intressant omrÄde. Nu nÀr jag ger mig pÄ allt tuffare utmaningar och Àven vill jaga lite tider behöver jag stöd i mitt upplÀgg. Jag behöver nÄgon som ser helheten, som stoppar men Àven gasar vid behov. NÄgon som kan ge feedback och rÄd lÀngs vÀgen. Jag trÀnar helst utan klocka eller tekniska hjÀlpmedel men dessa behövs för utveckling. Lyckligtvis gillar min coach detta. Jag slipper tolka tider, watt och puls. Jag bara trÀnar, det gör jag bÀst.

Under sĂ€songen 2019 kommer det Ă€ven att bli en hel del swimrun. Jag kommer att köra; Utö swimrun, Isle of Scilly, Kustjagaren och Öloppet. Förhoppningsvis Ă€ven ÖtillÖ WC. Dessutom Ironman Kalmar och nĂ„gra löplopp. Visst sa jag att jag gillar att tĂ€vla….;-)

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka pÄ en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s